Статистика відвідувань
Зараз на сайті
76
Сьогодні
92
Вчора
152
За цей тиждень
92
За минулий тиждень
1238
За цей місяць
5138
За минулий місяць
10086
За весь час
241958
Ваша IP адреса:
54.92.141.211
Переглянуто сторінок:
0
Остання активність:
2017-10-23 03:46:36
Карта Барського району
с.Матейків
    В долині, оточеній лісами в ХVІ столітті виникло село Матвейків, нині  Матійків. Місцевість з усіх сторін оточена підвищеннями. Ліси, що складалися з велетенських дубів, могутніх ялин і сосон, доходили до річки Мурашка і її притоки Берізки.
    Тут у верхівці «Берізки» було житло лістика Матвія, який жив разом з сім'єю: дружиною, двома синами і дочкою. Його діти одружилися і також тут оселилися. Від імені лісника походить назва села Матвійків.
    В архівних документах до 1922 року село згадується як Матвейків, а пізніше як  Матвійків, Матійків.
 
                 Походження назв вулиць
 
    Вулиця Польова або Осланівка.
    В 1786 році село належало польському шляхтичу Томашу Гроховському. Цей шляхтич виміняв із села Осланова кріпаків за дуби і поселив від Дульки так, щоб городи тягнулись до річки Берізки.
    Вулицю назвали Осланівка. Ця назва вулиці зберігалась до 1906 року. Потім вулицю було перейменовано на Польову.
    Вулиця комсомольська або Причепилівка.
    За межами села був хутір Три ліс. Там жили заможні селяни. Їх у 1932 році розкуркулили, господарів вислали на заслання, а сім'ї переселили до села. А теперішня назва вулиці Комсомольська.
    Вулиця Першотравнева або Першономерська.
    В усіх облікових книгах , в книгах перепису населення відлік дворів починався і починається з вулиці Першотравнева. А оскільки перший двір стоїть під номером першим, то й вулицю називають Першономерською. А теперішня назва вулиці Першотравнева.
 
 Утворення колгоспів
 
    У 1924 році видали груповому відділу с. Матейків премію другого степеня  за проведений повний землеустрій з розбивкою землі на клини, встановлення чотирьох спільного громадського сів-обороту (витяг з протоколу засідання Могилів-Подільської  Конкурсної комісії по проведенню конкурсу с/г від грудня 1924 р. )
    Колгосп «Шлях Леніна» в с. Матейків утворено в 1932 році.
    Село Павлівка – це село, що входить до Матейківської сільської Ради.
    Павло Севастьянов (Кіт) заснував на Павлівці колгосп. Люди переїхали з Носковець , він видав їм городи і вони почали будуватися. Так утворилась Павлівка від Імені Павла Севастьянова.
    Першими колгоспниками у с. Матейків були: Гаврило Вовк, Григорій Паламар, Йосип Люлько, Захар Пустовіт.
 
              Події І-ї половини ХІХ століття
 
    Поміщик с. Матейкова не виконував вимоги  інвентарної реформи і відводив селянам найгірші землі, не зменшував до трьох днів панщини. Доведені до відчаю селяни вирішили боротися за свої права і не виконували панського диктату.
    З-поміж селян виділились вмілі організатори Северин Терен, Олександр Петрик і Арсен Табак.
Вони зібрали селян на таємні сходи, щоб домовитись як діяти. І коли на одній із сходок одностайно вирішили не працювати на панській землі поки їхні вимоги не будуть задоволені , місцевий багатій відмовився брати участь і пригрозив селянам панською розправою. Розлючені такою зрадою 400 селян прийняли рішення покарати його різками. Аби ніхто не ухилився-кожен із присутніх мав нанести удар. Багатія покарали і він приник.
    Урожай на панському полі вилягав і осипався, а селяни на жнива не виходили. Поміщик поскаржився губернатору Поділля Грохольському, який негайно прибув з жандармами і під їх наглядом землевпорядники відділили землю селянам. Але селяни відмовились підписувати акти на маловрожайні угіддя. З 1885 по 1890 тривала непокора селян.
    Керівники селянського страйку змушені були піти в підпілля і звідти керувати боротьбою. Лише з 1890 року жандармам вдалось напасти на слід О. Петрика і А. Табака і відправити їх на заслання. І все ж в дечому поміщик мусив поступитись.
 
                Історія створення залізниці 
 
Наприкінці ХІХ століття розпочато будівництво залізниці Жмеринка—Могилів-Подільський. Ветерани-залізничники,які навчались в училищах і ВНЗах пам'ятають ,як їм викладачі пояснювали як здійснювалось її будівництво. Згідно плану, вона від Могилів-Подільського мала йти через Матейків на Степанки (Першотравневе) і звідти прямо на Копайгород. Таким чином Бар і Ялтушків залишались далеко від залізниці. Це сполошило підприємців і купців Барщини. Їм довелось вести довготривалі договори. Підсунули деяким особам хабаря, домоглися повороту залізниці в напрямок Бару. Внаслідок цього виникла так звана Барська дуга.
    А щоб ніхто не здогадався про це, назви залізничних станцій залишили такими, якими були на генеральському плані.
    Так зупинка біля села Северинівка називається «Матейково», хоч село Матейків далеко на південь.



 
Жовтень
2017р.
23
ПОНЕДІЛОК
Ваше Ім'я:
Ваш e-mail:
Повідомлення